Magyarországon meghonosodott törököknél
találkozunk, akik a keresztényekkel folytatott intenzívebb érintkezés
következtében a gyaurnak életét is kezdik már megbecsülendőnek tartani
és lélekben mindinkább eltávolodnak ázsiai testvéreiktől.
Szökevény keresztény foglyok kínzása. Fametszet 1545-ből.
(Országos Széchenyi-Könyvtár, Apponyi gyüjtemény.)
(Országos Széchenyi-Könyvtár, Apponyi gyüjtemény.)
A hadjáratok
alkalmával Magyarországra jött ázsiai és az itt megtelepedett végvári
török közt ki is fejlődik bizonyos ellentét, melynek azonban megvan az
ellenszere: a végvári katona is bármikor kénytelen, császári parancsra,
elhagyni Magyarországot, s a nagy birodalom bármely keleti zugába
távozni szolgálatra. De amíg itt van, megtanulja a magyar munkaerőt
becsülni, előbb csak anyagi érdekből, később, hosszas együttélés
folyamán, emberileg is.
A végvári török szívből gyűlöli a nagy, nyílt
háborút, amikor nagyvezír vagy szerdár vezetésével ázsiai seregek és
tatárok özönlik el az országot, a neki szolgáló keresztény falvakat
elpusztítják, felégetik, lakóikat rabszíjra fűzik. Viszont az ázsiai
törökök is észreveszik végvári kollégáik idegenkedését, valamint azt,
hogy ezek a keresztényekkel emberségesebben bánnak, azokat nem egyszer
szökéshez segítik, amiből ázsiai és végvári török közt összeszólalkozás,
sőt emberhalál is támad. Végvári törökök titokban sajnálkoznak a fogoly
magyar tiszteken, kik közt nem egyet, végvári rendes, békés vagy
fegyveres érintkezésből ismernek. Ezeket inggel, minden szükségessel
ellátják, bort, kenyeret is hoznak, vagy küldenek magyar jobbágyaik
által, ha a török főhatóságok nem látják.
A törökök foglyaikat a rabszolgaság jeléül kopaszra nyírják.
Az
elfoglalt terület egyötöde a szultánt, mint Allah helytartóját illeti, a
vallás céljaira; négyötöde a földnek kiosztandó az Iszlám győzedelmes
harcosai közt, amikor is pontosan megállapíttatik, milyen arányban
részesüljenek a lovasok és gyalogosok; a törvénymagyarázók e tekintetben
gyakran eltérnek egy mástól, de a gyalogosok rendesen egyharmadát, a
lovasok pedig kétharmadát kapják a kiosztandó földeknek, aminek
természetesen feltétele az, hogy az eddigi lakosságnak mindennemű
birtokjoga megszűnjék az egész elfoglalt területen.
A fegyverrel
meghódított tartomány lakosságát a kalifának joga van kivégezni, vagy
rabszolgának eladni, vagy végül adófizető alattvalóvá tenni. Maga Mohamed, az alapító, tanításában úgy, mint gyakorlatban az első
módszerhez ragaszkodott, de már a második kalifa, Omár lemondott a
meghódított népek kiirtásáról, meghagyta nekik életüket, vallásukat, sőt
javaikat is fejadó és birtokadó fejében. Az Iszlám harcosa és a
meghódított hitetlen közt legfontosabb kapocs a fejadó, mely
tulajdonképen a Mohamedtől követelt halálváltság, fejváltságadó, amire
mutat a meghódolt lakosság neve: rája, rajet is, azaz nyáj. A Korán
verse értelmében: a szolgák az úrnak nyája, melyről az számot fog adni.
Azaz a kalifa a rájákat fej szerint tartja számon és fej szerint
adóztatja. A rájának pedig igen súlyosak a terhei Magyarország egykori
területén is.
Keresztény rabok elhurcolása. Rézkarc Dilbaum Eikwnografia című munkájából. 1604.
(Országos Széchenyi-Könyvtár.)
(Országos Széchenyi-Könyvtár.)
Az iszlám pénzügyigazgatás Omár kalifa, fejváltságadója óta
hosszú utat tett, s oly bonyolult adórendszert fejlesztett ki, hogy az
adófizető rája az egészből csak annyit értett már, hogy neki egyetlen
lépést, mozdulatot sem szabad tennie fizetés nélkül. Az adóterhek
általában állami és földesúri terhekből állottak, a khászbirtokon a
földesúr is maga az állam volt. Az államiak sorában még mindig
legfontosabb, – kádik írják össze utcánkint, ha a község maga nem
vállalja egy összegben kifizetni: a fejadó, harács, vagy különösen
megvető török szóval: iszpendsi. Ezt eredetileg kapuk szerint
számították ki, mint a portális, magyar adót, gyakran azonban családfők
szerint is, végül pedig egy-egy községre nézve megállapodott,
megmerevedett egy szám, mely sem a kapuk, sem a házak, sem a családfők
számával nem egyezett. Sok helyütt azonban ragaszkodtak ahhoz, hogy annyi
harács legyen, ahány ház van, s mivel a folytonos pusztulásban időnkint
mind több és több ház állott üresen, az ilyen községtől továbbra is
ugyanazt a harácsot követelvén, a néhány megmaradt rája volt kénytelen
az elszököttek helyett is fizetni, minek további következése
természetesen a falu teljes pusztulása volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése