Vígh István
Szulejmán szultán jatagánja és a mohácsi csata
3.
Mint már korábban említettem, a
Szulejmán-féle jatagán "A" és "B" oldalán ugyan ez a motívum
ismétlődik, de más és más variációban. Míg a jatagán "A" oldalán a
villás farkú aranyozott szimurg ijedten hátrál a nyújtózkodó fekete
sárkány elől, addig a "B" oldalon a szimurg már erőteljesen támad az
ívbe görbülő, tehát védekező sárkánykígyóra. Miért nem azonos a két
oldal? Először arra gondolhatnánk, hogy a variáció képregényszerűen egy
történetre utal, de véleményem szerint az iszlámban a XIX. századi
tömegtermelésig nem készítettek két pontosan megegyező tárgyat. Nem a
hamisítás félelme, hanem Allah tökéletességének
megkérdőjelezhetetlensége és a hagyományok miatt. Ugyanis abban,
tökéletes csak Allah lehet, a mesterek az utánzott motívumot kis
mértékben ugyan, de mindig megváltoztatták. Ezért nincs tökéletesen
egyforma díszítésű tárgy az iszlám művészetben, és ezért nem lehet a
Szulejmán-jatagán két oldala sem tökéletesen azonos. Ezt támasztja alá
A. S. Melikian-Chirvani tanulmánya is, ki a világ múzeumainak 11 ritka
kardját vizsgálta. Ezek hasonlósága abban áll, hogy egyenes pengéjük
van, és ha nem tartalmaznak késő európai átszereléseket, akkor a XVI.
század második feléből származó török készítésű markolattal és hüvellyel
vannak szerelve, továbbá abban, hogy a penge tövébe tausírozva, kisebb
nagyobb eltéréssel, mindegyiken harcoló szimurg és sárkány látható!
(3.kép)
A
korábbi szakirodalom e kardpengéket XIV-XV. századi herati vagy tebrizi
mesterek munkáinak tekinette. A. S. Melikian-Chirvian ezzel szemben azt
feltételezi, hogy ezek a pengék nem Iránban és nem a VX. században,
hanem az isztambuli Topkapi Szeráj XVI. századi Adzseman
ötvösiskolájában egy mintakönyv alapján készültek. (4. kép)
A clevlandi Művészeti Múzeumban található egy , a Topkapi Szeráj gyűjteményi pecsétjével ellátott papírrajz, amelyen a szimurg saz
levelek között küzd sárkánnyal. A pecsét alapján bizonyos, hogy
isztambuli perzsa művész rajzolta. (tehát ez szolgálhatott a szerájbeli
mesterek, ezen belül Ahmed Tekelü részére mintául!)
Kovács
S. Tibor szíves közlése alapján a Magyar Nemzeti Múzeum birtokában is
van egy eddig publikálatlan pengéjű pallos, melyen a penge tövére
felvitt, szöveg nélküli , megkopott ezüst és arany szimurg-sárkány harc
látható.
Hasonló
motívumot találtam Lehel vezér szablyáján is, melyet Attila vagy Nagy
Károly kardjának is mondanak. A honfoglalás korából, vagy inkább még
korábbról származó görbe penge (!) egyik oldalának tövén primitív
formában vésett sárkány viaskodik egy másik felismerhetetlen állattal. A
kard díszítése és motívumkincse a késő Szászánida korra utal. Ez
felveti azt a kérdést, hogy esetleg már az V-VI. században is a
Szulejmán-féle jatagánéhoz hasonló díszítés volt-e jellemző az uralkodói
kardokon?
További érdekes európai adalék lehet e témakörhöz a Szent György-legenda. Bár ez kifejezetten a középkori keresztény kultúrkörbe sorolható, eredete mindenképpen a közel-keleti Mithrász-vallásra vezethető vissza. (A kappadókiai György lovag a római császárkorban legyőzte a vízi sárkányt, majd keresztényhitéért vértanúságot szenvedett.) A görögkeleti egyház által a győzelem védőszentjének tisztelt "szimurg" - mint a perzsa mitológiában - megküzd a fekete sárkánnyal. A Szent György-motívum szintén megjelenik a XV. századi európai kardpengéken!
További érdekes európai adalék lehet e témakörhöz a Szent György-legenda. Bár ez kifejezetten a középkori keresztény kultúrkörbe sorolható, eredete mindenképpen a közel-keleti Mithrász-vallásra vezethető vissza. (A kappadókiai György lovag a római császárkorban legyőzte a vízi sárkányt, majd keresztényhitéért vértanúságot szenvedett.) A görögkeleti egyház által a győzelem védőszentjének tisztelt "szimurg" - mint a perzsa mitológiában - megküzd a fekete sárkánnyal. A Szent György-motívum szintén megjelenik a XV. századi európai kardpengéken!
Meglehet,
hogy a Nagy Szulejmán jatagánját a mohácsi csatával összekötő
gondolatmenetemmel vitát váltok ki, de fenti elemzés szerintem megfelelő
alapot biztosít ahhoz az elgondoláshoz, hogy - az 1526-1527-es
évszámból kiindulva, a készítő Ahmed Tekelü személyét feltárva és
legfőképp az allegorikus motívumot értelmezve - a szóban forgó
luxusfegyvert "a mohácsitörök győzelem dísz- és emlékjatagánjának"
tekintsük.
forrás: Hadtörténelmi Közlemények, 117. évfolyam (2004. június) 2. szám